Tuotetiedonhallinta eli PIM

Hyvät tuotetiedot tuottavat parhaita asiakaskokemuksia.

Tuotetiedot kaikkiin myyntikanaviin

Nykyaikaiset PIM-sovellukset (Product Information Management) mahdollistavat helpot integraatioratkaisut moniin eri käyttötarkoituksiin kuten, ERP-, kassa- ja verkkokauppajärjestelmiin sekä tuotevalmistajien tuotetietojärjestelmiin. PIM-järjestelmät mahdollistavat myös tuotteiden myymisen kansainvälissä kauppapaikoissa, kuten Amazon- ja Ebay-palveluissa.

Miten PIM kasvattaa liiketoimintaa?

  • Tuotetieto on yhtenäistä, ajantasaista, oikeaa ja myyvää, joten se löytyy paremmin sähköisistä palveluista ja hakukoneista
  • Mahdollistaa tuotetietojen räätälöinnin asiakaskohderyhmää tai kanavaa varten. Esim. eri tiedot Facebook-mainosta, Amazonin myyntikohdetta ja yrityksen omaa verkkokauppaa varten
  • Poistaa myynnin esteitä ja parantaa konversiota
  • Tuotevalikoiman pohja on kunnossa ja panostuksia voi kohdistaa muiden strategisten ja operatiivisten menestystekijöiden kehittämiseen

Miksi käyttää tuotetiedonhallintaa?

  • Tieto tallennetaan ja ylläpidetään yhdessä paikassa
  • Oikea ja laadukas tuotetieto on kaikkien sitä tarvitsevien saatavilla – helposti ja nopeasti
  • Prosessien tehostamisella kilpailuetua ja ajan säästöä
  • Tuotetietoa voidaan julkaista yhdestä lähteestä kaikkiin tarvittaviin järjestelmiin ja kanaviin
  • Valikoimien hallinta ja kasvattaminen sekä tuotetiedon laadunhallinta helpottuu
  • Liittymien rakentaminen helpottuu ja integraatioiden määrä vähenee
  • Vähentää selvittelyn, turhien asiakasyhteydenottojen sekä reklamaatioiden määrää

Mitä tuotetiedonhallinta sisältää?

  • Tuotekategoriat, tuotteiden perustiedot
  • Tuoteliitokset (ristiinmyynti,liittyvät tuotteet)
  • Tuoterakenteet
  • Rikastettu tuotesisältö (kuvat, videot, esitteet, käyttöoppaat) kaikkiin myynti- ja palvelukanaviin – kanavakohtaisesti.
  • Nimitietoja, kuvauksia, mittoja, ainesosia jne.